Weblog

published Nov 03, 2021, last modified Nov 04, 2021

Overschie... Live!

published Nov 06, 2004, last modified May 18, 2007

De kerkdiensten/vieringen van mijn gemeente zijn nu live via Internet mee te maken.

Ik heb al een tijd preken uit mijn kerkelijke gemeente in Overschie op mijn site gezet. Ik denk dat ik daar mee ophoud. Sinds kort is namelijk de complete dienst via Internet mee te maken. Je kan rechtstreeks luisteren tijdens de dienst. Je kan ook de laatste paar preken beluisteren. Als je op een van de links klikt, zou er vrij snel geluid moeten komen, als je een mp3-bestand kan afspelen. Je kan volgens mij niet vooruitspoelen, maar dat is misschien afhankelijk van het programma dat je gebruikt. Probeer het maar eens uit.

Er schijnen af en toe problemen met de site te zijn. Daar schijnt ook aan gewerkt te worden.

How to organize a fair election

published Nov 03, 2004, last modified May 18, 2007

The Christian Science Monitor has a good piece on fair elections.

The Christian Science Monitor has a good piece on fair elections. America is a longstanding democracy and advocates its use through sending observers to foreign elections (excellent) and through the acclaimed nation building process (patent pending). But newer democracies - like Japan, Brazil and India - have surpassed them in organizing fair elections. Their people know that their vote counts. Americans are not so lucky. So for reliable voting results, look abroad.

Vakantie op de Veluwe

published Jul 06, 2004, last modified May 18, 2007

Op woensdag 7 juli ga ik op vakantie voor zo'n twee weken. De rugzak zit vol met hopelijk alles wat ik nodig heb.

Eerst ga ik naar camping Nieuw Soerel in Nunspeet. Daar zal ik wat wandelen. Zaterdag zorg ik dat ik verkas naar camping De Paasheuvel in Vierhouten. Daar vindt de week daarop de New Wine zomerconferentie plaats. Ik help daar in de catering en hoop daarnaast nog genoeg van de inhoud mee te kunnen meemaken.

Daarna zie ik wel wat ik ga doen. In ieder geval zal ik wel naar een volgende camping gaan en nog wat zwerven over de Veluwe.

Ter lering ende vermaak neem ik altijd wat te lezen mee. Op mijn Palm Pilot heb ik twee versies van de bijbel staan: de Statenvertaling en de World English Bible. Verder heb ik in dode-boom-vorm nog twee boeken. Laatste Woorden is een boek van Eugene H. Peterson over de Openbaring van Johannes. Dit bijbelboek bestudeer ik met mijn bijbelkring.

Als "normaal" leesboek heb ik er eentje van B.H. Liddell Hart, een Engelse officier die erg goede boeken schrijft. Zijn boek over de Romeinse generaal Scipio Africanus was uitstekend. Hij vindt het de beste generaal ooit, beter dan Napoleon. Ik ga me nu wagen aan zijn History of the Second World War.

The Passion of the Christ

published Apr 09, 2004, last modified May 18, 2007

Ik heb met mijn vriend Marcel The Passion of the Christ gezien. Conclusie: goede film. Hier in het kort het verhaal zoals dat door regisseur Mel Gibson wordt verteld en tussendoor wat opmerkingen daarover.

Het begint met een bijbeltekst, volgens mij Jesaja hoofdstuk 53 vers 5: Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons de vrede brengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Jezus is voor ons op aarde gekomen. Hij heeft voor ons geleden. Hij is voor ons gestorven. Zijn dood heeft, voor wie het wil aannemen, het eeuwige leven met God gekocht.

Het verhaal volgt verder redelijk trouw de lijn zoals die in de bijbel in de vier evangeliën te vinden is. Eerst is er de tuin van Gethsemane waar Jezus aan het bidden is. Hij wordt daar gevangen genomen. Vandaar wordt hij naar de Joodse geestelijk leiders gebracht. Sommigen van hen maken bezwaar tegen het proces dat daar gevoerd wordt. Het gaat er namelijk niet echt eerlijk aan toe. Ze besluiten dat Jezus gedood moet worden. Dat mogen ze zelf niet doen. Er volgt een reis naar de Romeinen: eerst stadhouder Pilatus. Die stuurt hem door naar koning Herodes, die hem snel weer terugstuurt. Beiden krijgen niet het idee dat Jezus iets verkeerds heeft gedaan.

Maar de joodse leiders willen hem nog steeds uit de weg ruimen. Ze hitsen het volk op om de kruisiging van Jezus te eisen. Pilatus ziet dat niet zitten en hoopt de woede van het volk en de leiders af te kopen door Jezus te laten geselen. Dat wordt door de Romeinse soldaten grondig aangepakt. En door regisseur Mel Gibson grondig in beeld gebracht. Als je niet tegen bloed kan, is dit een van de scenes om de andere kant op te kijken. Het was gebruikelijk om 39 slagen toe te brengen. De soldaten leven zich echter uit en pakken er nog wel wat ergere apparaten bij dan stokken.

Er wordt wel beweerd dat de film anti-joods is. Het mooie daaraan is dat het de film aardig wat krediet geeft in het islamitische Midden-Oosten. Maar ik vind dat nogal meevallen. Het blijft daar dicht bij de bijbel: vooral de joodse geestelijk leiders willen Jezus dood hebben en zij slepen het volk daarin mee. Daar tegenover staan de Romeinen. Daar is eerder het idee dat de leiders (Pilatus, maar ook wat officieren) de kruisiging en een al te erge geseling willen voorkomen. Maar juist het voetvolk vermaakt zich met de marteling en doet nog eens even extra zijn best. En ook op weg naar de plaats van de kruisiging wordt Jezus vrijwel de hele tijd afgeranseld. De film is dus eerder anti-Romeins. En dat terwijl het grootste deel van de acteurs Italiaanse namen hebben en de film in de buurt van Rome is opgenomen.

Intussen komt Maria, de moeder van Jezus, behoorlijk vaak in beeld. Vaker in ieder geval dan uit de bijbel is op te maken. Daardoor komt er soms een katholiek sausje over de film heen. Dat is ook niet raar, want Mel Gibson is overtuigd katholiek. Als je thuis bent in die wereld, zal je nog wel meer dingen herkennen. Maar uiteindelijk blijft de kern van het bijbelverhaal ruimschoots overeind en wordt niet overvleugeld door andere zaken die er bijgehaald worden. Jezus blijft centraal staan.

Af en toe zijn er ook flashbacks. Je krijgt bijvoorbeeld een terugblik op wat er de week daarvoor gebeurde. Je ziet Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnenkomen, toegejuicht door dezelfde menigte die hem nu uitjauwt. Diverse scenes tijdens het laatste avondmaal komen naar voren. En als Jezus bijna boven op de Schedelberg staat waar hij gekruisigd wordt, zie je hem tijdens de bergrede de mensen toespreken. De rust in de terugblikken contrasteert sterk met de wanorde en herrie tijdens zijn laatste uren.

Jezus wordt bepaald niet zachtzinnig aan het kruis genageld. Het bloed stroomt weer. In ieder geval is het extra pijnigen dan voorbij wat de soldaten betreft. Maar aan een kruis hangen is natuurlijk bepaald niet prettig. En de smalende opmerkingen uit het publiek komen er dan nog bij: "Je zou toch de tempel afbreken en in drie dagen weer opbouwen? Als je dat kan, dan kan je toch zeker ook wel van dat kruis afkomen?" Het wordt onheilspellend donker en de meesten gaan weg. Ze hebben het wel gezien en voelen zich niet meer op hun gemak. Vooral de familie en wat soldaten blijven over. Dan sterf Jezus.

Er volgt een fikse aardbeving. Tot ontzetting van de joodse leiders scheurt het gordijn dat voor het heiligste deel van de tempel hing. Jezus wordt van het kruis afgehaald en in een spelonk gelegd.

Dan is het twee dagen later. Je hoort vogels fluiten. Door een spel van licht en schaduw is te zien dat de grote steen voor het graf wordt weggehaald. De doeken waarin het lichaam van Jezus was gewikkeld, zakken in elkaar: hij ligt er niet meer in. Jezus staat op. Geen bloed is meer op zijn gezicht. Wel nog lidtekens waar de spijkers door zijn handen gingen. Het is hem echt en hij leeft.

Kracht van de Geest

published Feb 21, 2004, last modified May 18, 2007

Chris Pemberton sprak op zaterdagavond 17 januari 2004 op de New Wine conferentie over de Kracht van de Geest.

Chris Pemberton sprak ook nog op zaterdagavond 17 januari 2004 op de New Wine conferentie. Na de onderwerpen Karakter bouwen op Gods manier en Leven als Jezus volgt nu de Kracht van de Geest.

Verandering

Wereldwijd verandert God zijn kerk. Bv twee keer 11000 mensen die God loven bij de zomerconferentie van New Wine in Engeland. En de drie weken daarna duizenden jongeren. Ze zijn actief bezig, ook bijvoorbeeld rommel opruimen op straat. Dat is onder andere het resultaat van ouderen die tot God roepen: vernieuw uw werk! Verander ons land, leven, ook nu weer, voor deze generatie.

Karakter moet groeien. Wat daar voor nodig is, hebben we voor een deel al gezien. God vormt het. Hij test het. We mogen risico's nemen. We hebben gemeenschap nodig, vooral om aan elkaar verantwoording af te leggen en te zegenen. En: de kracht van de Geest is nodig. Hoe vormt die ons karakter?

De heilige Geest

Zonder de Geest zijn we dood. Welk beeld heb je van de Geest? Hij is niet slechts iets van één moment van zalving. Je wordt geleid door de Geest. Hij doet wonderen. De Geest is in jou. Maar ook: jij bent in de Geest (Romeinen 8:9). Dat is belangrijk. Je bent ondergedompeld, als in een grote zee. De Geest is de lucht die je ademt. Je hele leefwereld. De zee is enorm krachtig. Zonder die Geest is alles dood, dieren en mensen. Dus niet alleen de Geest in ons, maar ook wij in de Geest.

Ik was laatst op het strand: de zee is er nog steeds! Hij is constant, stabiel. Onze veranderende cultuur is dan triviaal. Kijk eens in Handelingen 2:1-4 en 14-21: God verstoort een kerkdienst. Oh! Wat gebeurt er? Daar gaat je planning! Dat doet Hij ook nu nog.

Toegevoegde waarde

Ook voorafgaand aan de eerste pinksterdag probeerden de discipelen Jezus te gehoorzamen. Maar er miste wat:

  • zekerheid, vertrouwen. Je ziet dat nu wel bij bijvoorbeeld vervolgde christenen.
  • weinig vreugde en dankbaarheid. Maar ze werden dronken van vreugde.
  • er werd weinig gegeven, geen gulheid.
  • verwachting. Ze verwachtten wel de verlossing van Israël, maar het leven ging gewoon door.
  • verkondiging, evangelisatie, van Jezus vertellen.

Toen de Geest uitgestort werd, werd alles anders. Wat hebben wij de Geest nodig!

Samenvatting

  • De Geest is in jou. Maar ook: jij bent in de Geest. Hij is je hele leefwereld.
  • De Heilige Geest is constant, stabiel. Maar Hij kan ook mensen veranderen en nieuwe dingen doen.
  • De Heilige Geest geeft zekerheid, vreugde, dankbaarheid, gulheid, verwachting en helpt bij het anderen vertellen over Jezus.